torsdag 29 oktober 2009

Rotfrukter i ugn!

Eftersom det är så himla gott och dessutom hör till säsongen tänkte jag tipsa alla om denna enkla maträtt. (plus att Anette undra hur man gjorde :)
Jag brukar använda mej av kålrot och morötter, ibland Potatis. Man kan även ta rotselleri och palsternacka. Men jag tycker bäst om Kålrot,Morot och Potatis.
Jag skalar kålroten och morötterna, Potatisen brukar jag bara "gnugga" av lite skal på.
Kålroten brukar jag "tärna" i lagom stora bitar, morötterna likaså. Potatisen gör man antingen klyftor av eller så gör man tärningar där med. Jag tycker oxå det blir gott med lite lök, så ja brukar skiva ner en stor gul-lök och blanda runt med resten. Lägg allt i en långpanna, "gojsa" runt med olja, (raps eller oliv) Salta och Peppra efter behag. (eller krydda med andra kryddor)
Endela brukar skiva ner korv, typ choritzo osv, men jag är inte så förtjust i korv så det är inget ja brukar göra, men gillar man korv är det ju perfekt. Annars kan man ha nästan vilket kött som helst till, jag brukar köra rent vegetariskt för att det är så gått o bara äta rotfrukter, men annars funkar det absolut med kött. En kantarellsås till är inte helt fel heller! :)
(fråga inte hur varm ugnen ska vara eller hur länge det ska vara i, för det varierar beroende på vilken sorts ugn man har, som ska bli lagom mjuka och lite lagomt "stekta". Ett liiitet tuggmotstånd är att föredra, tycker jag iaf.)
Götti gött!

1 kommentar: