måndag 19 oktober 2009

Härligt väder och lite tumme ner...

Ja, vackert väder har det det ju tack o lov varit några dar nu... Alltid lika trevligt! Igår hann jag med flera fina rundor med hundarna, gick en härlig sväng med Fille och Anneli som slutade på 1.5 tim när man väl var hemma igen. Underbart väder! Idag har vi självklart oxå varit ute o rännt på vägar i lite i skogen. Man blir ju lite skrajsen nu när alla jägare är ute... När man dessutom får höra om en kvinna i våran kommun som blivit utskälld för att hon gick med sina hundar på en "skogsväg" blir man ju lite fundersam... Ska vi låsa in oss bara för att det pågår jakt? Vart ska vi gå, runt ICA 10 varv? Idag gick jag på en väg, som det ligger skog på båda sidorna. Men det är ändå en väg, som är trafikerad. Där såg jag en jaktklädd gubbe längre fram med 2 lösa hundar. Han fick skrika till rejält och "hoa" på dom för att få dom att stanna hos han och inte springa till mej, Fille, Anneli och hennes 2 hundar. Å efter att ha hört om den där kvinnan som blev utskälld trots att hon hade sina hundar kopplade, och visst, hade haft dom lösa tidigare men under fullkontroll så blir man lite arg.... Det är ju faktiskt NU man FÅR ha hundar lösa i skogen... (om man ska tänka på djurungar/fågelungar o allt sånt som det sk. "kopplingstvånget" innebär.) Han hade skällt ut henne fulltständigt, frågat vem hon var, vart hon bodde och varför hon var där. HALLÅ?!?! Snacka om skrämmande... J*vla hetsiga, uppspelta å skjutglada jaktgubbar som inte kan hålla sej i skinnet. Jag respekterar deras jakt, absolut, men jag måste väl oxå respekteras? Jag håller faktiskt koll på mina hundar, jag har reflexer både på mej och mina hundar även DAGTID just nu. Jag har inte släppt mina hundar lösa i skogen, mest för att jag är rädd att nån jakthund ska komma lös men ändå. Ja menar han som jag mötte idag, ska inte HAN ha koll på sina hundar då?! Under jakt skadas varje år MASSOR av hundar, folk råkar skjuta på varandras hundar, dom blir tagna av vargar och påkörda på vägar. Ska vi vanliga folk då få utskällning för att vi går med våra hundar kopplade längs en väg som ligger invid en skog man KANSKE jagar i?????
Självklart ger ja mej inte ut i djupaste skogen och tjoar och skriker o släpper alla mina hundar, I RESPEKT för jägarna och deras aktiviteter just nu. Men ha då lite respekt för oss andra som oxå vill finnas till och kanske vill gå nån annanstans än på asfalt genom byn....?

1 kommentar:

  1. Mmh men jägarna som jag stött på hittills har varit väldigt snälla och t.o.m sagt att det är helt OK att vara i skogen även fast det är jakt. Klart jag är nervös ändå man vill ju inte se ut som ett såll när man kommer hem...vill ju även att hunde ska vara hel och glad=) PYss på dig syster

    SvaraRadera