måndag 1 mars 2010

Ölkk's Inoff 2010-02-28

Ja, igår trotsade jag feber och halsont och begav mej till Örebro för att ställa några hundar länsklubbens inoff utställning vid gamla mässan. Det var jag, Teddy, Mira, Fly, Jenny och Siri som sällskapade. På plats mötte vi även upp Titti och gänget från Labellaci. Det var inte långdraget igår inte, och man får vara glad att man kom i tid, för när vi väl packat upp grejjerna insåg vi att det snart var dags för oss att gå in i ringen... (det brukar ju oftast dra ut på tiden ganska rejält på inoffar) Först in i ringen var Teddy, skötte sej strålande, som alltid!
Den hunden är född till stjärna, och visar sej i ringen som om det vore det enda han nånsin gjort.

Titta så fint han spatserar!

Å titta så fint han står!
(ser ut som han nästan blir strypt i uställningskopplet,
men så var det ju givetvis inte hehe)


Teddys Kritik:
"God storlek, ett vackert huvud. Korrekt bett, välburna öron.
Tillräcklig hals och rygg, välburen svans. Välvinklad.
Bra päls och färg, har normala rörelser. För dagen något tunn"

Domare Andreas Qvist

Teddy blev andra bästa hanvalp med Hp! :)
Han har skjutit iväg väldigt i både bredd och höjd på sista tiden, och eftersom herrn är rätt petig i maten är det inte så konstigt att man tunnar ur. Men i veckan som var började han med färskfoder, och det ska nog göra susen! Även Mira har fått börja med det, klen fisan... Hon är också otroligt kräsen och petig i maten. Medans Teddy och jag var inne i ringen stog Jenny med Mira vid sidan av. Mira hade god tid på sej att jaga upp sej då det var många hanvalpar i klassen. (5-6 stycken har jag för mej, köpte ingen katalog) När det var dags för henne att träda in i ringen var hon helt galen ;) Glad och ivrig och struttig och sprättig. Ville inte stå still, skällde, hoppade studsade och for runt.. Men hellre en glad hund än en hund som tycker det är obehagligt med uställning!


Mira- i en sekunds stillastående ;)

Miras Kritik:
"Söt feminin tik, korrekt huvud och öron. Bra bett, fina ögon.
Tillräcklig hals och rygg. God svansansättning, välvinklad.
Rör sej Ok från alla håll. Trevligt visad"

Domare Andreas Qvist

Ja, jag kan förstå att det var svårt att bedöma hennes rörelser fullt ut, för hon var lite vild. Det lustiga är dock att jag fick "trevligt visad" i hennes kritik hehe, nog för att jag alltid är glad och positiv med hundarna i ringen, men Teddy och Fly skötte sej ju egentligen "bättre".
Men Mira blev i alla fall BIM valp med HP! BIR valp blev Golden Leaf's Tievel.

Så till sist, Flajsan. Ja, självklart skötte hon sej bra! Vad annars? Givetvis var hon ju tvungen att snurra X antal gånger när vi stod framme vid domar-bordet, men så gör hon ju alltid. Hon kan helt enkelt inte låta bli, dessutom låter väl "stå" rätt likt "Snurra" när man är lite uppjagad kanske, vad vet jag ;)

Flys Kritik:
"Nätt liten tik. Bra bett. Fina ögon, välburna öron.
God hals och rygg, välburen svans. Mycket bra vinklad.

Rör sej mycket bra bakifrån, framifrån och från sidan.
Bra päls och färg."
Domare Andreas Qvist

Fly blev andra bästa tik med Hp! Vann gjorde Labellaci Ophelia som även blev BIR! BIM blev hennes brorsa, Labellaci Ozzy som dessutom hade premiär i utställningsringen! Jättekul!
Det var dessutom 16 anmälda pappisar vilket är mycket för att vara på "våra" inoffar så det var jätteroligt! Jag o Titti på Labellaci brukar ju vinna ungefär varannan gång, o nu har ju faktiskt Fly tagit hem BIR'et 2 gr i rad, så det var ju inte mer än rätt att dom fick både BIM o BIR! ;)
Trevlig dag var det iaf, och jag är hemskt stolt över mina hundar som sköter sej så bra!

TUSEN TACK till Anette Nilsson för bilderna!
(Kennel Eyesdelight, Collie- korthår)

4 kommentarer:

  1. Stort grattis! Vad fin Teddy ser ut att bli! Skoj :) Nu blir det mycket utställningar i sommar kan jag tänka mig?

    SvaraRadera
  2. Han blir tjusig han! Visst blir det några utställningar, men troligtvis blir det väl bara dom vanliga. Köping, Ransäter och Askersund, kanske Norrköping och Nyköping också. Lite beror ju på domare och om jag kan och har ledigt. Jag kommer inte direkt ta så mkt semester i sommar utan spara det till kommande valpkullar istället. Dessutom har jag nog tänkt satsa lite mer på spårningen och Agilityn i år.... och i fortsättningen överhuvudtaget. Men visst, för hans del kommer det väl ändå behöva bli endel utställningar eftersom jag hoppas på att inte bara jag själv ska vilja använda honom i avel!

    SvaraRadera
  3. Jönköpingsutställningarna då?
    Ja, jag vet heller inte hur det blir med utställningar för vår del. Jag fick medlemsavgiften idag, kan inte bestämma mig om jag ska betala eller ej. Känns dyrt om jag bara har tänkt åka på en futtig utställning att betala så dyrt medlemskap.. Samtidigt har jag ju 10 % rabatt på min försäkring så det går ju på ett ut egentligen. Nåja, för vår del blir det nog dom vanliga också- Larv, Borås och kanske Askersund.

    SvaraRadera
  4. Nä jag vet inte om det blir jönköping, kanske nån av dagarna... får se. Däremot blir det nog Larv faktiskt, me Teddy o Mira. Sen hoppas jag på att kunna öva på nån utomhus inoff å se hur kellie funkar iår, hon har ju blivit så sjukt mkt bättre, så kanske kommer det funka att ställa henne på en större i sommar :) Well, vi får se! Skulle inte sitta fel att få en etta på henne! TRåkigt att ha tvåor ENBART för att svansen inte ville vara uppe! (för det står ju det på varenda kritik) Så en etta lr kanske mer på utställning, samt godkänt anlagsprov vore perfekt för min sportiga blivande mamma!

    SvaraRadera