onsdag 10 mars 2010

Jag å Maja på utflykt!

Idag tog jag med mej Maja och gick ner till en gård som ligger alldeles nära vårat hus. När jag var liten "hjälpte" jag till mycket där. Jag red på deras hästar och fick hjälpa till när det blev lammning och även vid "killning" hehe, eller vad säger man? När getterna fick barn ;) Dom här upplevelserna har givetvis gett mej minnen för livet, underbara minnen. Å när jag idag kom ner kunde jag inte annat än att nästan återuppleva min barndom igen.... Har inte varit nere hos dom på länge... Men eftersom deras höns börjat värpa igen så var det dags att köpa ägg! Härligt att få köpa närodlat och dessutom från folk man vet behandlar sina djur värdigt! Å att det sen är underbart mysigt att få gå ner dit är ju bara ett stort plus! Maja fick dessutom träffa deras nya hund, en Chow-chow vid namn "Bull". Fast han var så hårdhänt så till och med Maja tyckte han var lite jobbig ;) Jag hade tur med mitt besök, för idag, precis som när jag var 9-10 år fanns det lamm! 3 av dom vara bara en dag gamla! Å 2 var en vecka gamla, helt fantastiskt!
3 lamm, en dag gamla!
Mamman har tyvärr äggstockning, så dom blir matade för hand
Lite suddiga kort tyvärr, eftersom jag fotat med mobilen.
Dom här lammen var en vecka gamla!
Stor och fin mamma!
Eller hur? :)
Maja hitta nåt skojsigt i halmen, en fårlort kanske?
Fåren och lammen däremot var inte lika skojsiga tyckte Maja...
Dom var lite läskiga!
Det kändes för några sekunder som om jag var 10 år igen... För jag minns det som om det vore igår, när dom ringde och bad mej komma ner och hjälpa till vid lammning. Jag vet inte riktigt hur det var, men jag har för mej att det var så att för många får helt enkelt lammade samtidigt, så dom hade svårt att hinna med... Jag fick bara helt nyfödda lammungar i handdukar, det glömmer jag aldrig!
Har många fina minnen från den lilla gården, och är otroligt tacksam för att jag fick vara där så mycket, och uppleva så mycket!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga barndomsminnen!!!
    Det var så härligt när vi hade lamm här men en del problem också tyvärr. Jag födde upp ett bagglamm med flaska och blev så klart så kär i honom så han skulle få stanna hos oss. Tragiskt nog slutade det med akut avlivning istället och jag var helt förstörd:( Detta var 2005.

    SvaraRadera
  2. Ja, sånt är aldrig roligt!!! Men nåt man ändå får räkna med när man har djur, tyvärr. Som tur är har man oftast mer positiva minnen än negativa :)

    SvaraRadera