fredag 26 mars 2010

Lite tips från en med många hundar...

  1. För att undvika söndertuggade biabäddar o skumgummi över hela golvet - Köp rejäla plast korgar
  2. För att undvika söndertuggade rottingkorgar och träflisor över hela golvet, samt för att undvika att hundarna sätter i halsen/får träbitar som fastnar i mun/gom- Köp rejäla plast korgar
  3. För att lätt kunna tvätta av och hålla bäddarna fräscha- Köp rejäla plastkorgar och ha smidiga tvättbara filtar/dynor i
  4. För att hålla så rent som möjligt i dessa tider köp smidiga moppar och dra över golven 1 till 2 gr per dag (Ja, jag gör faktiskt det, minst) istället för att släpa fram dammsugaren 10 gånger per dag.
  5. För att undvika att huset blir hårigt,dammigt,grusigt och lortigt- sälj alla hundar och djur i huset....

    Ja, för det är nog faktiskt så man måste göra. Jag är ofta lite manisk när det gäller städningen... Men på sista tiden har jag insett att det finns viktigare saker att göra. Självklart vill man ha rent och fräscht i kring sej, men faktum är ju att när man har många hundar och dessutom 3 katter i huset, kan det OMÖJLIGT vara hårfritt och tipp topp jämt. Det är ju bara så, och jag måste ändå säga att jag tycker jag håller undan riktigt bra för det mesta! Däremot kan man ju undvika onödiga missöden som lätt skapar irritation i onödan, släng ut biabäddar och rottingkorgar OM du har problem med hundar som tuggar sönder. Jag har fått "operera" i munnen på Mira flera gånger nu, för att hon envisas med att tugga på små träflisor från Filles Rottingkorg. Dom fastnar i gomen, mellan tänderna, och sätter sej på spjärn över halva munnen. Eftersom jag är smartare än Mira är det ju jag som får se till att det inte kan ske, hon förstår ju inte konsekvenserna av flis-tuggandet.. Det är oxå "mitt fel" att man möts av skumgummi hav när man kommer hem, det är jag som valt att ha en biabädd, som som dessutom varit söndertuggad i ett litet hörn, det var bara en tidsfråga innan nån skulle upptäcka och roa sej riktigt med att sprida ut små tussar över hela golvet... SJälvklart blir man irriterad, kanske har man redan moppat golven två gånger efter leriga promenader... o så får man plocka fram dammsugare och börja om igen... Men så tänkte jag nä, varför vara så illa dum att man fortsätter att ha skiten på golvet? Idag är min man i stan, han får köpa med sej 2 stora plastkorgar, nu är det slut på onödigheterna. Har en sådan sen tidigare, funkar utmärkt! Dessutom väldigt lätt att göra rent när det blir spyor lr valp-olyckor i den. Sen har man faktiskt rätt att slappna av och inse att man inte KAN ha huset i toppskick jämt. Att hundarna får promenader är viktigare tex... Jag borde egentligen med gottsamvete kunna gå en långpromenad, få grusiga hundar, slänga mej på soffan och tänka ; "Ja, såhär bor vi, vi har 7 hundar, det är lite grus på golvet ibland... och hår med för den delen, passar inte det dej så är det inte mitt problem!" Eller hur?! Jag måste tagga ner på min städ-mani och ägna mej åt andra saker i livet, som att slappna av och ta det lugnt nån gång ibland....

5 kommentarer:

  1. Oj då, du lider av städmani...det gör inte jag precis, jag är raka motsatsen;) Att städa är inte alls viktigt för mig, visst städar jag men det är inte speciellt ofta. Är det någon som störs av hur det ser ut här med hundhår, dammråttor och annat så behöver dom inte komma hit.

    SvaraRadera
  2. Precis! Försöker intala mej själv att det är OMÖJLIGT att hålla det nystädat konstant, det funkar ju inte! Så precis som jag skrev, och även du... klarar man inte av det så får man väl låta bli att komma då!

    SvaraRadera
  3. Men hahahaha, du gillar inte att kramas, jomenvisst pyttsan ;) Du har ju SJU HUNDAR Victoria. Du har visst ett fysiskt behov, men du uppfyller den hellre genom att kela och gosa med djuren. Så jag tror du också har ett stort behov av närhet, men inte från människor :)

    SvaraRadera
  4. Hehe nä, det är klart!! Jar har mycket lättare till känslor överhuvudtaget när det gäller djur.... Både att säga att jag tycker om dom och även att krama o gosa med dom... Människor däremot är otäcka ting!

    SvaraRadera
  5. Det är så skönt att läsa bloggar och upptäcka att man inte är ensam om någonting...till exempel det där med städningen, jag försöker också att sluta upp med mitt maniska tänkade om att det ska vara rent och pryligt hemma... (har visserligen bara en hund men hon drar in ganska mycket skit)....det har blivit mycket bättre men jag har fortfarande jättesvårt att ligga på soffan och slappna av om jag ser att det ligger lite grus på golvet...

    SvaraRadera