lördag 24 september 2011

Mina bebisar...

Ja, igår flyttade mina bebisar ut...
Första kullen kycklingar kändes redo för flytt...

Eftersom jag verkar ha rätt snälla hönor, o framförallt en väldigt snäll tupp så verkar det gå bra.
Det är inte speciellt kallt i hönshuset, så min största fundering var ju kring hur det skulle gå med dom vuxna... Men det går bra. Dom är nyfikna, fast säger ifrån om kycklingarna kommer för nära. Annars går det bra. Kycklingarna håller ihop, dom äter,dricker vatten.. pickar runt i halmen.. o verkar trivas. Dessutom är dom så himla söta.. När man sätter sej på huk kommer alla fram. Eller när jag ställer in ny mat.. så kommer dom.. Mina små bebisar :)
Dom är ca 3 veckor idag, å tack vare att jag inte MESAR med mina kycklingar klarar dom det normala livet ganska fort :)
O dom mår PRIMA! så det så...

Ska man kläcka i maskin får man väl göra det så "naturligt" som möjligt.
Det är inte konstigt att maskinkläckta kycklingar blir jättekänsliga. Vissa människor börjar med att till och med doppa äggen i virkonlösning för att få det så sterilt som möjligt. Alltså föds dom i en helt steril miljö. Vi sätter värmelampor på dom så dom har över 30 grader många gånger...
Då är det inte konstigt att dom blir klena?

Jag stoppar i äggen som dom är i kläcken. När alla kycklingar kläckts o torkat i maskinen stoppar jag dom i en annan låda. Å mina kycklingar har alltid klarat sej FINT utan värmelampa. Dom har ju varandra? å Nej, dom ligger inte å huttar i en hög dagarna i ända... Dom sover tillsammans då och då.. sen går dom runt, pickar i sej mat.. dricker vatten. Mår hur fint som helst... vi har ju oftast över 20 grader i husen, herregud människor. Sluta fjolla!
Jag har för tillfället kycklingar som är ca 3 dagar... Dom är pyttesmå... Men dom har ingen värmelampa, dom står i en plastback på ett akvarium, så liiite extra värme kommer från lysrören. Det är allt. å dom mår som sagt prima.... Inga konstigheter alls.
Så det så.

2 kommentarer: