onsdag 21 september 2011

Ibland är jag duktig...

Igår la jag ett paket kidneybönor i blöt. (ja, innehållet i ett paket) Å idag blev det långkok.
Efter detta blev det egen tillverkning av "vegetariska köttbullar". Jag brukar vara duktig o göra vegetarisk mat själv ibland, o ibland slarvar jag och köper färdigprodukter... Viket jag egentligen är helt emot. Dels för att det oftast är onödiga tillsatser, och dessutom kostar det larvigt mycket.
Ett paket Sojabullar/qournbullar kostar ca 40:- för kanske 12 stycken... tillskillnad från vanliga köttbullar du kan köpa BRA mkt mer för mindre pris. Jag betalar hellre mer för mina sojabullar än äter kött, givetvis. Men det är onödigt. Man kan faktiskt göra själv. Ett paket kidneybönor räcker till MÅNGA fler bullar, dessutom kan man få till det riktigt gott! Jag brukar koka dom ihop med några lagerblad, salt, vitlök/lök och kryddpeppar...

Själva bullarna gör jag sen med kidneybönor som jag mosar med handen alt. ett bra redskap.. men det ska inte mosas för mkt, lite grovt räcker. Slänger i lite havregryn, salt,peppar,vitpeppar,persilja och lite mer kryddpeppar (malen denna gång) och gärna en hackad gul lök. Eftersom jag har egna höns använder jag också ägg, med gott samvete...

Visst ser dom fullkomligt normala ut? ;)
Dom är goda också! Dessutom får du BRA mycket mer mat för pengarna. Allt det här kostar kanske 20 kr, MAX. Å som ni ser är det bra mycket mer än ca 12 bullar...
Ett paket kidneybönor kostar inte många kronor, inte heller nån näve havregryn. Samt lite kryddor. Dessutom blir allt helt naturligt, UTAN tillsatser.
Ja, idag var jag duktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar