torsdag 28 april 2011

Såhär...

såg det ut i mitt kök i går kväll...


Jag fick för mej att baka lite allt möjligt...som ni ser...
Först blev det banankaka med kanel och kardemumma, sen blev det apelsinkaka, också med kanel och kardemumma o jag avslutade med klassiska 1-2-3 kakor, med riktigt smör givetvis.
Jag själv är inte jättemycket för att äta kakor med det är alltid trevligt att kunna bjuda på hembakt, plus att min älskling gärna har lite fikabröd till kaffet när han jobbar sent om kvällarna...

Formen till apelsinkakan var lite liten, så det fick bli två gigantiska muffins oxå. Måste säga att jag är nöjd med resultatet, för kakan fick otroligt fin smak. Å som vanligt kan ja tyvärr inte ge er nåt exakt recept, eftersom jag aldrig går efter recept MEN jag kan tipsa er och säga på ett ungefär hur jag gör...

Detta gäller båda kakorna:

2 ägg
2-2,5 dl Socker
Vispas poröst...
Mosa i en banan (passa på att ta ta vara på nån gammal brun)
eller riv i lite skal från en apelsin, samt pressa i lite saft.
Kardemumma och kanel efter smak.
Vaniljsocker,bakpulver och vetemjöl.
En skvätt mjölk/grädde och lite smör/margarin.
häll i smörad form... i ugnen på 175 g (ungefär)
i nedre delen, tills den fått fin färg.
Kolla med provsticka så den inte är kletig...

Om ni vill göra 1-2-3 kakor kan jag däremot ge er det exakta receptet, eftersom det är så lätt att komma ihåg! Jag gjorde dom här första gången på jobbet, där en av mina patienter lärde mej hur man skulle göra. Sen dess har det blivit en favorit hos många jag känner, MEN det SKA göras på riktigt smör! En riktig klassiker, och den är sådär supermysig att göra och äta, riktig "mormor" känsla över den!

1-2-3 kakor:

1 dl socker
2 hg smör
3 dl vetemjöl
+ vaniljsocker om man vill.

knåda ihop till en deg, o forma den till en, eller två rullar. Jag brukar även avsluta med att rulla i lite socker. skär bitar, knappt cm tjocka. lägg på plåt, jag brukar trycka till lite på dom, INTE för mycket, men lagom. In i ugn på 175 tills dom fått liiiite färg. Ca 8 min brukar funka.
Lycka till!


Måste bara visa mina planteringar igen. Längst bak står squashen som jag planterade först, den har blivit ganska stor, och jag antar att det är dags att sätta ut den snart. Sen har vi lite tomater, som jag bara petade ut ur några köpetomater som ja tyckte var goda. O så har vi mer squash..
Har ännu mer tomatplantor uppe i sovrummen, som för närvarande nästan är ett växthus.
Hoppas vi hinner sätta lite potatis o andra rotfrukter, men vi får se hur långt vi kommer med landet, våran hyresvärd har plöjt upp åt oss, o nu väntar vi bara på att jordfräsen vi beställt ska komma så vi kan fixa till det sista...
Well well... Nu blir det morgonkaffe,
ha en underbar dag alla!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar