fredag 22 april 2011

lite allmänt...

Vädret har ju varit alldeles undebart i flera dagar... Vi har gått promenader,slappat i trädgården,å tittat på när husse jobbat i trädgården hehe... Det var en hel del att göra här, allt är egentligen helt igenväxt, men husse i huset är duktig o det tar dej! Matte har mest ont i axeln o tittar helst på, däremot har jag FAKTISKT planterat ett å annat. Det är nåt jag ALDRIG pysslat med tidigare, men sen jag träffade en karl me gröna fingrar så har det tydligen smittat av sej lite...


Här har jag satt squash och lite annat smått och gott!

Det här hör ju mer till min bit, så jag brukar för det mesta stå för fikat och tilltugget! Igår blev det nybakta scones med jordgubbsmarmelad och ost till kaffet, det var inte helt fel faktiskt...
Dessutom kunde vi sitta ute i solen... underbart...

Igår flyttade vi över lite fiskar från det stora akvariet till "mitt" som är lite mindre, 150 liter närmare bestämt. 2 Mosaikguramis och 2 fjärilsciklider fick flytta över. Guramis kan tydligen lätt bli lite mobbade av andra fiskar, och det verkar ju som det har varit lite så, trots att dom är bland det största vi har i akvariet. I husses stora finns det mest svärdbärare,platys,guppys,mollys,neontetror,glödbandstetror,palettciklider,scalarer men oxå ett par guldguramis och ett par marmorguramis... Tidiagare gick våran dvärggurami med sina 2 fruar där, och han verkade inte trivas... fick flytta över till mit och är nu jättelycklig, dom andra fiskarna har tydligen märkt att det är lätt att mobba dom... dom verkar vara lite mesiga av sej. Verkade vara likadant med mosaikguramisarna så igår fick dom flytta över och även dom små fjärilscikliderna eftersom palettcikliderna bestämt att dom i princip äger hela akvariet hehe....
Nu verkar däremot alla väldigt nöjda o glada!

Verkligen inte lätt att fota i akvarium, jag har förmodligen inte tillräckligt bra kamera heller... men här är iaf en av fjärilscikliderna :)


Min fina lilla dvärggurami hona :)

Passade på att städa ur akvariet lite och fylla på lite nytt vatten... nu börjar det bli dags att skaffa en liten mal märker jag... kanske en snigel eller två också, för dom är så himla söta!


Nu får det vara nog skrivet här, ut i det vackra vädret! Igår rök min facebook, och jag kan säga att det faktiskt känns ganska skönt... rekommenderar det till alla... inte nyttigt att hänga för mycket framför datorn plus att det faktiskt handlar om annat också...

kram på er!

1 kommentar:

  1. Låter som ni har det mysigt därute i bushen :) Längtar tills jag kan komma på besök. Hoppas ni haft en härlig påskhelg! Många kramar

    SvaraRadera