söndag 17 april 2011

Att ta vara på saker...

Är dom flesta av oss ganska dåliga på. Vi slänger gamla kläder,kastar ut gamla möbler och lämnar till grovsopor. Vi köper nya saker precis hela tiden, nyaste tvn nyaste bilen, snyggaste köksmöblerna osv osv... och vi lagar mat, som vi slänger... för att vi inte känner för att äta samma mat dagen efter... sen står den i kylen o blir dålig. Man kan frysa in, men det glöms ofta bort, istället slänger vi... vi slänger helt sjuka mängder mat. Det är fruktansvärt med tanke på hur många människor det finns som inte HAR mat, som inte har kläder, som inte har möbler och inte ens nånstans att bo?! Varför slappnar vi inte av, och är nöjda med det vi har? Motgångar får vi alltid, men ofta brukar saker och ting lösa sej. Jag, och förmodligen dom flesta jag känner har det BRA mycket bättre än många andra, och det ska vi verkligen vara tacksamma över.

Jag och min Sambo försöker tänka på att ta vara på så mycket saker som möjligt, se till att saker kommer till användning, även om det inte används till det som det kanske var tänkt till från början. Vi försöker verkligen skärpa oss när det gäller att kasta mat, och jag tänker skryta med att säga att vi absolut inte är besatta av saker. Jag har verkligen handlat alldeles för mycket kläder,skor och smink i mina dagar, men äntligen har jag lyckats ändra på det dåliga beteendet. Självklart unnar jag mej något nytt ibland, men jag har verkligen försökt skärpa mej... Jag behöver inte allt det där, allt som jag handlade förut. Jag kanske behöver ett par skor, men knappast 10....


Om vi bortser från oredan i korgarna så måste jag skryta med denna möbel. Den här skulle slängas, för det var ingen som ville ha den. Min mor tog till vara på den, och gav den till oss. vi har målat den vit, och köpt korgar, en utmärkt hallmöbel om någon frågar mej. Dessutom tycker jag att den är fin också!

Denna möbel var inte så stilig förut, men med lite vit färg och nya beslag blev det en supertrevlig tvmöbel! Att hitta,fynda eller ärva gamla möbler är skitroligt, och att kunna fixa till nåt som kanske inte var mycket för världen innan ger en otroligt bra känsla, man blir verkligen nöjd, och det känns bra! Jag kommer nog fortsätta pyssla lite med möbler så småningom, bara axeln blir lite bättre, jag trodde inte jag skulle tycka det var så roligt, MEN jag kan säga att jag verkligen fastnade... Finns så mkt man kan ta vara på, istället för att köpa nytt... precis hela tiden, DESSUTOM blir det garanterat mer personligt!




1 kommentar:

  1. Ja jag håller med dig. Ta tillvara är bra och mat är fruktansvärt att man slänger, ät mindre och mer planerat så slipper man både övervikt och svält i andra lönder kankse kan förbättras. Kram

    SvaraRadera