söndag 4 april 2010

En uppdatering i senaste laget....

Ja, dom senaste dagarna har jag haft tid för allt annat än sitta vid datorn. Jag ska börja med att säga att vi fick komma till veterinären redan i tisdags, då dom fick en återbudstid. Vi kollade urinen,blodprov på lever,njurar och allt samt kollade prostatan. Allt var bra, fullkomligt normala värden på allt. Tack o lov.... Även om man undrar varför Filleponken kissat på sej så blir man ju glad... Han är över 7 år, och alla värden är bra. Han verkar ju må jättebra oxå, vet inte varför det blev sådär, men kanske var det bara nåt tillfälligt, som beror på att han faktiskt är äldre o just DENNA gång inte kunde hålla sej? Eller kanske har han haft nån urinsten som suttit fast och gjort att han haft massa resurin, o när den lossnat kanske det blev så stora mängder??? Ingen aning, men han verkar fullt frisk iaf.


Å ja, igår var jag på "lilla stockholm" ihop med Anette och Zorba, från kennel Eyesdelight. (korthårig collie) Jag var FRUKTANSVÄRT trött när vi åkte, efter att ja jobbat 3 nätter i rad, gått av fredag, fixat hundar, lagt mej för sent och gått upp 4a för att möta Anette i Laxå... ja, GRYMT trött.... MEn när vi väl kom upp kändes det ändå rätt bra. Teddy skötte sej galant som vanligt, det var bara en annan hanvalp med, Golden Leaf's Tievel, som oxå vann. Han är ju väldigt utvecklad för sin ålder, speciellt i kroppen å fin är han oxå, så det kändes helt ok! ;)
Domaren gillade dock Teddy oxå, och hade han haft lite mer kropp å komma med hade nog fajten varit jämnare! Här kommer Teddys Kritik:


Storlek: Utmärkt, Mentalitet : Trevlig
"Fasta öron, tillräckligt stora, välburna. Normal halslängd. Stark rygg. Något lågt ansatt svans som han kunde bära något högre. Långa tassar. Vacker Sidenskimrande päls. Ganska bra vinklar, sunda rörelser med bra steglängd. Utmärkta proportioner, behöver få lite mer volym i kroppen" 2a bästa hanvalp med HP
Domare Hans Almgren
Mira bira skötte sej fint som vanligt, hon blir dock lite speedad i ringen, fast hellre en glad hund än en rädd och osäker!!! Mira var ensam i sin klass, så hon "vann" och fick Hp. Däremot slog Tievel även henne, men jag är glad ändå. För domaren gillade som sagt båda mina hundar, och kritiken var fin även på Mira. Dessutom vet jag att båda två behöver "kroppa" till sej lite, så det kändes helt ok!

Miras kritik:
Mentalitet: Trevlig
"En liten nätt tik med mycket bra könsprägel. Bra käkar och bett, små men välburna öron. Kan få mer pigment på läpparna. Attraktivt tecknad på huvudet. Tillräcklig hals. Behöver få mer kropp och muskulatur. Fin höjd på svansen, behöver bli stabilare fram. Sidenskimrande päls, enkel struktur" BIM-valp med HP
Domare Hans Almgren

Sidenskimrande päls, inte illa va?? ;)
Jättetrevlig dag igår, kring ringen och även på resan upp o ner. Nu får vi se om jag slänger iväg en anmälan till larv oxå!
Nu ska ja däremot gå ut i solskenet med hundarna, det behöver jag!
Totalt däckad efter helgen! Återkommer med bilder....
Adjö!

1 kommentar:

  1. Kul att hundarna skötte sig så bra på utställningen! Anmälde du till Larv sen eller? Vilken dag ska ni ställa isf? Jag är där på söndagen!
    Sidenskimrande päls är inte fy skam !! :D

    SvaraRadera