lördag 10 april 2010

MH med Fly

Örebro 2010-04-10
Aningen tråkigt väder, lite duggregn då och då. Blött och blaskigt i skogen, ni kan ju tänka er att Fly tyckte det var jäääääääätte roligt ;) Fick gå med som publik när en Rottis gick, kändes skönt eftersom jag inte gått MH förut. Då fick ja se alla stationer och moment en gång, på riktigt, innan det var våran tur. Har bara läst och sett filmer om det innan. Det enda jag är lite besviken på, eller snarare förvånad över är att hon verkligen var för (enligt mej) ointresserad av testledaren. Jag hade inte förväntat mej att hon skulle varken leka eller kampa med Testledaren eftersom kamptrasorna är så stora och hon inte är överdrivet intresserad av nya människor, speciellt inte om dom inte har godis ;) Men i normala fall brukar hon ju gå fram till folk, ibland hälsa och ibland mest gå fram och nosa lite. Idag ville hon inte gå fram alls, och undvek kontakt genom att gå undan. Dessutom stretade hon emot när testledaren tog kopplet och gick en sväng, vilket jag nog inte hade trott men efter några steg följde hon med. Efter en stund kissade hon, och även bajsade o efter det tyckte jag att hon blev mer normal igen, så kanske var hon nödig, och måttligt road av det hela, vad vet jag. (jag som rastade henne innan... men men) Under "Aktivitet"(När man som förare står stilla och är inaktiv och låter hunden ha löst koppel) momentet gick hon runt och nosade, och satte sej sen och bajja hehe. Jag hade nog trott att hon skulle stå o glo och börja gnälla.... men det gjorde hon inte förens på slutet. Men överlag är jag nöjd med resultatet och det blev ungefär som ja trodde, speciellt med av-reaktionen på det olika "överaskningarna".
Här är i alla fall resultatet:

Känd mental-status:

1a Kontakt-Hälsning 2 - Undviker Kontakt genom att dra sej undan
1b Kontakt-Samarbete 2 - Följer med motvilligt
1c Kontakt- Hantering 3 - Accepterar Hantering
2a Lek 1-Leklust 1 - Leker inte
2b Lek 1- Gripande 1 - Griper inte
2c Lek 1- Dragkamp 1 - Griper inte
3a Förföljande 1+1 - Startar inte/Når ej fram till 1 hjul
3b Gripande 1+1 - Nonchalerar föremålet alt. Springer inte fram
4 Aktivitet 4 - Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand
5a Avståndslek-intresse 3 - Intresserad, följer figuranten utan avbrott
5b Avståndslek- Hot/Agg 1 - Visar inga hot beteenden
5c Avståndslek- Nyfikenhet 1 - Går inte fram till Figuranten inom tid
5d Avståndslek- leklust 1 - Visar inget intresse
5e Avståndslek-Samarbete1 - Visar inget intresse
6a Överraskning-Rädsla 3 - Gör undanmanöver utan att vända bort blicken
6b Överraskning- Hot/Agg 1 - Visar inga hot beteenden
6c Överraskning- Nyfikenhet 2 - Går fram till overallen när förare sitter på huk o talar till overallen samt lockar på hunden
6d Överraskning-Kvarstående rädsla 1 - Ingen tempo förändring eller undanmanöver
6e Överraskning-Kvarstående intresse 1 - Visar inget intresse
7a Ljudkänslighet-Rädsla 4 - Flyr högst 5 meter
7b Ljudkänslighet- Nyfikenhet 2 - Går fram när föraren sitter på huk och talar med skramlet samt lockar på hunden
7c Ljudkänslighet- Kvarstående rädsla 1 - Ingen tempo förändring eller undanmanöver
7d Ljudkänslighet-Kvarstående Intresse 1 - Visar inget intresse
8a Spöken- Hot/Agg 2 - Visar enstaka hot beteenden
8b Spöken- Kontroll 3 - Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. Halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan.
8c Spöken- Rädsla 5 - Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen alt. Flyr.
8d Spöken Nyfikenhet 2 - Går fram till figurant när föraren talar till Fig. och lockar på hunden
8e Spöken-Kontakt 3 - Besvarar kontakt från Figurant
9a Lek 2-leklust 1 - Leker inte
9b Lek 2- Gripande 2 - Griper inte, nosar bara på föremålet
10 Skott 4 - Avbryter lek eller passivitet. Låser sej mot Publiken, skytten eller annat. Åter går inte till Lek/passivitet.

Japp så blev alltså resultatet. Hon var inte rädd för skotten, men kunde inte släppa fokus från det och fortsätta leka. När det var slut och vi fick för att redovisa resultaten var hon inte alls berörd så det känns skönt, absolut inte RÄDD, men en reaktion fanns. Är lite förvånad över hur hon reagerade på "spökena", hon sprang in en bit i skogen, ca 5 meter bakom mej kanske, och stog där o skällde lite. Jag trodde nog inte hon skulle gå så "långt" ifrån mej. Jag är jättenöjd med att se hur bra hennes av-reaktion fungerar, dock som jag sa tidigare lite besviken på att hon inte ens ville gå fram till testledaren alls, vilket ja trodde hon skulle göra, men men hon hade väl helt enkelt ingen lust. Det som var skönt var ändå att beskrivaren verkade förstå hur hon var, och att hon inte hade nåt större intresse för människor, och bedömde henne därför efter det också. Hade det varit solsken o torrt i backen jag också tänka mej att hon varit lite mer positiv till vissa saker, men jag är som sagt nöjd ändå. Det är en bra "sällskapshund" (ja, det är ju ingen brukshund) och jag gillar hennes sett, speciellt i vardagen. Dessutom är jag väldigt glad över att jag äntligen fått genomföra ett MH, vilket är något jag velat göra länge!
Så fler blir det säkert..... :)

Maja fick träffa sin uppfödare på plats också, eftersom hon o flera andra med kelpies från Cefeus var där o skulle göra MH, hoppas det gick bra för alla! kunde inte stanna o kolla eftersom vi hade fille ponken hemma! Nu ska ja slänga mej på soffan o slappa en stund, känner mej lite seg... o trött... Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar