måndag 14 december 2009

Träningen igår...

Jo, jag Flajsan och Dottan var ju iväg till Viby med Jenny och Siri för att träna lite agility. Det var väldigt längesen jag och Flajsan tränade då jag helt enkelt har haft mkt annat att göra i höst. Dels har jag lagt mkt energi på Dottie och hennes miljöträning, och sen har det även varit mkt viltspår och saker i kring det i höst. Men, igår kom vi iaf iväg, och Dottie var med för miljöträning. Lizanne var oxå där med sin Papillon Regina. Så vi tre körde tillsammans på halva plan, då vi har small och medium hundar, å det andra som var där hade alla Large så dom körde på andra halvan. Vi hade byggt upp 2 olika kombinationer, så efter ett tag bytte vi halva.
Fly var sjukt taggad, körde på som bara den. Jag var virrig som vanligt, tappa bort mej, kom inte ihåg hur ja hade tänkt köra, ja... som vanligt helt enkelt.
Å sen... till det som har blivit ett stort problem, GUNGAN....
Det har aldrig varit några problem förut, fly har sprungit upp på den, gått längst ut, och lagt sej... väntat tills den slagit ner helt, och sen fortsatt. Men så blev det ju så att förra vintern lånade vi en annan gunga då vi tränade ihop med en annan klubb. Den gungan var för seg, jag vet inte.. den slog iaf aldrig ner... viket gjorde att Fly sprang upp, förmodligen trodde hon att det var balanshindret och trodde väl att det skulle fortsätta å så föll hon pladask ner i backen. Jag blev ju såklart skiträdd, kära nån.. tändsticksben.. dom kan ju gå av. Hur som helst så har det ju blivit lite konstigt med gungan efter som jag är jättestirrig så fort hon kör den, och hon fattar ingenting... "Stannaaaaaaaaa stannaaaaaaaaaaaaaaa staaaaaaaanannannana" skriker jag.. o alllt blir bara allmänt konstigt, Fly känner sej obekväm och beslutar sej för att gungan är konstig.
Jag har helt enkelt fått börja om lite där, och nu kör vi så att hon verkligen ska lära sej att man ska STANNA när man kommer till slutet, för oavsett hur gungan fungerar måste hon ju göra så. Rätt som det är kommer ja ju komma till en tävling där gungan kanske är lite seg och det funkar ju inte att hon ska fara rätt ner i backen... usch! Igår hjälpte Lizanne iaf mej, så hon stog vid slutet av gungan och höll godis, fly stannade, vi sänkte gungan och när jag säger "kör/varsegod" så får hon köra vidare... Tror det kan bli bra.
Gungan är det enda som skrämmer mej inför tävling, allt annat sitter ju verkligen nu. Förut kunde hon slarva med däcket men det gör hon inte längre.... Slalomen gör hon i superfart, har dock en tendens till att skita i sista porten... Men annars är allt bra!!! Så måtte vi bara få ordning på Gunganproblemet så ska vi komma igång på riktigt i vår/sommar.
Jag blir ju bara så sjukt rädd att hon ska skada sej...
Dottie skötte sej förövrigt jättebra! Hon vågade gå fram till Lizanne, blev inte rädd av allt skällande och stoj och hanterade det hela riktigt bra!! Dessutom fick hon köra några tunnlar och även prova på lite hopp. Hon var jätte fokuserad så det kändes jättebra! Min lilla älskling håller nog på att bli bättre :) Så ja, jag är väldigt nöjd med gårdagen, och egentligen hela helgen, för miljöträningen på tävlingen i lördags gick ju kanon!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar