torsdag 24 september 2009

Anlagsprov 090924

Å min älskade underbara lilla Pixie blev GODKÄND! :) Jag är otroligt stolt över henne. Men ujuj va nervös jag blev.... Det var jag och min syster som skulle gå prov idag, och Sofia började.. och blev godkänd. Snacka om press man kände då!!!! Men det gick bra! Det blåste endel, och vinden lurades lite hit å dit, men Pixie är dutti så hon löste det och arbetade klockrent på slutet. I ett anlagsprov är spåret 4-600 m långt, det ska vara 4 räta vinklar och ett bloduppehåll på en raka. Pixie klarade alla vinklar, men fick "ringa" ( hunden går i cirkel kring spåret för att hitta det igen) kring några av dom eftersom hon tappade bort sej lite på vinden, då den blåste åt alla håll o kanter. Sista vinkeln knep hon dock RÄTT AV, precis som hon brukar göra... Sen fick ja syn på klöven och Pixie närmade sej... OCH GÅR FÖRBI!!! NEEEEJ tänkte jag va händer! Men hon gick inte långt, stannade, gick runt trädet där den låg, och hittade den.. PUH! Jag är jätteglad över dagens resultat och längtar självklart tills våren då vi kan börja tävla. Men jag kan säga att jag sett Pixie arbeta bättre. Det var jobbig vind idag, plus att jag var väldigt nervös, vilket jag ju aldrig är annars när vi spårar, så det kan ha haft inverkan. Jag vet ju var min pixa kan, och normalt brukar hon ju sätta alla vinklar rätt av! Men det är bara att fortsätta träna, och vi har ju ett tag på oss innan vi ska ut o tävla, och visa ALLA vad vi går för! För tyvärr hinns det nog inte med i höst (då folk hålls med drevprov istället) så vi sastar på nästa säsong!



Stolt matte, och fin vovve!

2 duktiga vovvar, Pixie och Frodo
Domaren för protokoll under provet vilket ju var väldigt skojj att få läsa sen. Pixie och Frodo fick lika mkt poäng, vilket oxå var ganska skojj! 32 poäng, och det är spårförmåga och arbetstempo som bedöms. På spårförmåga fick dom båda 4:a,(x5) vilket betyder utmärkt. I tempo fick de båda 6:a (x2) som är det högsta, och med den menas "lämplig" takt. Sen bedöms alla sträckor, 5 st. Å alla vinklar, 4 st samt start och spårslut.
Start och sträcka 1:
Tar snabbt an spåret
Klarar
Vinklel 1:
Klarar med ringning
sträcka 2:
Klarar
Bloduppehåll
Vinkel 2:
Klarar med ringning
sträcka 3:
Klarar utan tvekan
Vinkel 3:
Klarar med ringning
Sträcka 4:
Klarar utan tvekan
Vinkel 4:
Klarar utan tvekan
Sträcka 5:
Klarar utan tvekan
Spårslut:
Klarar med ringning
Spårningsförmåga:
4, utmärkt
Arbetstempo:
6, lämpligt
Självständighet:
Ej behövt ingripande eller hjälp
Domare:
Jan-Åke Nässen
Dessutom måste jag tillägga att vi var i närheten av nåt ställe som tydligen skjuter rätt ofta med nå slags kanoner. Det small ganska ordentligt, och precis när Pixie hittat klöven small det till, hon tittade bara upp lite, och sen brydde hon sej inte mer. Jag vet ju att ingen av mina hunar är rädda för smällare eller annat, men det var så skönt att se, för då vet jag att det inte kommer bli några problem på tävlingar framöver. Då smäller de dessutom mkt längre.. Ja, jag är så stolt över min duktiga lilla vovve! Mira var oxå med, och när vi rastade hundarna efteråt small det igen, och hon blev inte heller rädd! Varken jag eller pixie brydde oss, så hon såg ju att allt var lugnt! :) Förövrigt har ja fortfarande feber, så jag var helt slut när vi hade spårat klart...
Jag fattar inte vad som är fel, jag har bara massa feber och ont i kroppen... men inge halsont och inge snuva lr nåt! jaja, jag ska iaf ta det lugnt och hoppas att jag kan ta mej till Lindesberg på lördag, det är ju inoff uställning där!
Tingate's Bright Butterfly
Min underbara "donna" ska ställas där, hoppas inte det regnar,
för då vägrar hon väl gå ur bilen ;)
Dottie ska även hon ställas, så jag hoppas inte hon dör när hon ska bli visiterad av domaren, bööööh....

2 kommentarer:

  1. Vilken dag vi har haft sis! Du har sån medvind med mycket det ska du vara glad för. Pixie spårar som en klocka...inte skotträdd heller dessutom!!! Mira bara knatade påhon med under kanon skotten....yeah
    Flera sånna här dagar till folket

    SvaraRadera
  2. Man blir så sugen att prova med Tjorvas. Men vet inte när man ska hinna träna nu när det är så mycket med hästeriet...

    SvaraRadera