måndag 15 augusti 2011

Helgen som var...

Halloj!
Tråkig som jag är så lägger jag inte upp några bilder nu, dels för att jag glömde kameran hemma när jag var i askersund, o annars för att jag inte tagit några roliga kort ;)

Ska börja med att berätta att svärmor o hennes gubbe var här tors-lörd, skitmysigt! Vi gick långpromenad, fiskade i ån, åt god mat, for runt o kollade in lite ställen.. , vi hann med lite, o det var himla trevligt! Dom fick slagga i gästrummet o hade minst sagt fullt upp med kattungarna ;) Fast jag tror faktiskt båda parter tyckte det var ganska mysigt ändå....

Vi har ju fått hit en tupp, en höna, o en unghöna, eftersom det känns lite litet så har vi lånat en kläckmaskin av några vänner, samt köpt in lite avelsägg. Så den är i fullgång. Till våren hoppas vi såklart att hönorna ska ruva fram naturligt istället. MEN, till våran stora glädje kommer vi få några hönor till. Fick tag i en gammal arbetskamrat som haft höns, o flera av hennes har blivit tagna av räven, tyvärr. Så hon hade funderat över hur hon skulle göra, ge bort dom, eller skaffa fler? När jag hörde av mej beslutade hon sej för att ge dom till oss , o skaffa ny familj till våren istället! Så jag är jätteglad! Ska bli så roligt! Å så får vi en lagom liten grupp!

Å utställningen då?! Jo, visst var vi där! Jag funderade lite på vad Maja skulle tycka, hon är ju världens snällaste, men kan vara lite blyg... Har inte ställt hennes sen förra året, då hon tävlade som valp, så det var lite spännande... Jag visste redan från början att pälsen nog inte var i bästa lag, men vad gör man. Prova måste man ju iaf! Hon blev även slutmätt, o hon är 35 cm i mkh. Helt godkänd! Väl inne i ringen skötte hon sej klockrent, hon gick/sprang skitfint... o på bordet, Ja, jag var i chocktillstånd... Hon stog som en staty, HELT perfekt!!! Som om hon aldrig hade gjort något annat! Jag var REJÄLT stolt då kan jag säga, o nästan förvånad, det där med att stå på bord o visa tänder o alla kroppsdelar man har kan vara lite konstigt, o det är verkligen inte alla hundar som vill stå still.... Men hon var så duktig! Priset för dagen blev "bara" Very Good, o kritiken var helt ok :)

"Söt feminin tik, sött huvud och uttryck. Bra fulltaligt bett, små välburna öron. Något framskjuten o rak i skuldra. Ännu något tunn i bröstkorg. tillräcklig benstomme, kort rygg. Bra kors, välburen svans, tillräckliga vinklar bak. Rör sej bra från sidan och bakifrån, något ostabilt framifrån. För dagen i sommarpäls"
Domare
Gunilla Sandberg

Ja, det var domen för denna gång! Jag är lite glad att jag aldrig anmälde till Sofiero, känns som att att det är lika bra att vänta på lite mer päls åt damen. Men problem att ställa henne lär jag ju aldrig ha, vilken vovve!!!! Jag är så stolt, kan fortfarande inte riktigt släppa hur sjukt duktig hon var på bordet! Dessutom fick domaren en puss, vilket Maja ofta brukar dela ut, så det var roligt :) Glad o stolt över min hund knallade jag iväg o köpte en stor säck ben, o en alldeles ny spårsele till maja, nu ska det spåras i höst!

Men nu är det måndag, jag fixar o donar lite här hemma...
O så småningom bär det av till jobbet igen!
Jag är så lycklig!!!!!!!!!!

1 kommentar:

  1. Å vad härligt att ni äntligen fått hem höns! :)
    Skönt att Maja skötte sig så bra på utställningen, förstår att du är stolt!
    Kram Anette

    SvaraRadera