lördag 27 augusti 2011

Dom underbara hönsen!

Här kommer ännu en presentation av nytillskott i familjen!
Jag anser ju att höns är sällskapsdjur, o för mej är alla personliga. Därför har jag alltid namngett mina höns jag haft tidigare i livet, och så även nu! (denna gång efter vänner o bekanta)
Jag har för mej att jag berättade att vi skulle ta över några höns från en gammal arbetskamrat? Nåväl, det gick ju tyvärr inte så bra. dom gick ju redan med en stor o stilig tupp o våra kom inte överens, vilket kanske inte var så förvånande. Hönorna ville inte heller samsas och eftersom våran grupp var så liten från början blev den utmobbad, kändes inte kul alls. Så tyvärr fick dom åka tillbaka igen, alla utom en pulla, som ändå var utanför i sin grupp. Henne ser ni nedan. Lite besviken tog jag reda på ett gammalt nummer där jag köpt höns förut.. o tur som vi hade så hade dom 4 Dvärg Kochin vi kunde få köpa, så vi tog genast en sväng dit! Nu är flocken väldigt harmonisk, tuppen trivs med alla sina fruar, och alla verkar väldigt nöjda o glada!

Linnea ligger o värper...

Såhär mysigt är vårat hönshus! Henric har snickrat ihop allt av material som låg o skräpade i våra lador, o det blev ju jättebra tycker jag! :) Hönorna gillar verkligen sina "värphyllor/reden" o verkar trivas väldigt bra överlag!


Äggen kommer ut i varierande storlek... vi har fått två stycken mini ägg, ser ut små ägg efter vilda fåglar... väldigt söta i alla fall!


Ann-Christine och "Filé" eller Fredrik som vi kallat henne. Ja, det är en liten unghöna. Dom första tre vi skaffade var ju tupp, o två hönor av rasen Kindahöns. Vi valde att döpa dom efter hyresvärden o hans familj. Så då fick lillhönan heta Fredrik, eller även "filé" som Herrn i huset kallar henne... (han har så bra namn jämt????)


Våra 4 Dvärg Kochin! Dom sträcker på halsarna och undrar va sjutton Kuben (katten) har för sej utanför buren... Kochin flickorna heter Anette, Anneli, Jenny och Sofia (haha) Och vi väntar spänt på tillökningen i kläckmaskinen... Jag måste få en Cissi, Maria och Pernilla också...höhö..

Stiliga och otroligt snälla tuppen Lars-Göran!

Är dom inte underbart fina???

Spanar lite nyfiket på mej... Dom har än så länge fått gå inne i bur, men så småningom är tanken att dom ska gå fritt när vi är hemma! Tyckte bara dom skulle göra sej lite hemmastadda först...


Mina fina fina pullor! Jag är så lycklig över att ÄNTLIGEN kunna få ha höns igen!!!
I Love my life!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar