torsdag 11 februari 2010

Barcelona 10-02-04 ~ 10-02-07

En resa börjar så klart alltid med packning... Å här ser ni en som ville följa med...

Vovvarna är inte vana vid att matte åker iväg utan dom, så Fly tyckte nog det var en självklarher att hon skulle med....

Nedan ser ni "Lunch för den flygrädde" Den här intog jag vid halv tolv tiden...

O den gjorde nog sitt... för jag kände mej ganska avslappnad på flygresan. Jag hade lite smått panik vid starten men sen kändes det faktiskt rätt ok. Jag hade nog byggt upp en så stor rädsla just för att jag inte visste hur det var. Ja, jag ska inte säga att jag tyckte det var jätteroligt, men jag kan nog tänka mej att göra det igen.
Jag o syrran på flyget, inte ser ja väl så rädd ut?? ;)

Väl framme mötte brorsan upp oss på flygplatsen i Barcelona, den var asfrän och bara nåt år gammal. Sjukt stylad... man fick inte ta kort där inne... av säkerhetsskäl?? så tyvärr blev det inga kort på spektaklet... Efter en stunds bussresande o lite gång var vi framme hos bror o hans lägenhet. Han hyr ett rum hos en äldre dam, och där bodde även en annan tjej som oxå hyrde ett rum, en tysk, väldigt trevlig tjej vid namn Katharina! Dom hade förberett middag och det smakade väldigt bra efter en lång resdag... sen blev man ganska snabbt trött och intog sänläge...

Fredagen skulle självklart ägnas åt sightseeing... Katharina var snäll och följde med mej och sofia, då Jocke skulle jobba till 13. Vi spanade in div. Turist saker, inget som jag egentligen finner överdrivet intressant, men ändå såklart lite kul att se. Jag är dock mer för att uppleva själva kulturen och det gjorde vi även, dels för att vi bodde hemma hos någon istället för hotell, och sen träffade vi även många av Jockes kompisar, även om ingen av dom egentligen var från Spanien. Det var Italienare och folk från Colombia, men trevligt var det!!

Balkongen hos min bror :)

O nu får ja ursäkta, för nu kommer inte bilderna i direkt ordning, datorn bråkar och vill inte göra som jag. Heltplötsligt verkar det inte gå att ändra ordning på bilderna, så ni får ta dom som dom kommer helt enkelt...
Syrran spatserar på ett torg i Barcelona, vars namn jag inte kommer ihåg.

På den största och mest turist-täta gatan är detta väldigt vanligt. Folk står som statyer hela dagarna, och tjänar oxå väldigt bra på det. Turister tycker att det är kul och slänger en liten peng för att få fotograferas ihop med dom... Den här gröningen var riktigt slemmig ;)

Den här Demonen höll på att skrämma ihjäl oss eftersom han först stog så snällt och när vi väl hade betalt och ställt upp oss så spratt han till o gjorde nåt slags monster läte ;) Man var konstigt nog inte beredd... Vi tog en hel del bilder, och han lät som att han förbannade oss med div besvärjelser men på bilderna ser han jätteglad och snäll ut ;)
Syrran o Brorsan på en stor marknad... i alla stånd vad allt så sjukt prydligt upplagt, frukterna låg så fint att det nästan inte så riktigt ut.
Den här bilden gillar jag, ser så mysigt ut!!!
Kolla in grönsakerna...
Fanns sjukt goda smoothies att köpa, jocke bjöd oss på varsin. Jag tog jordgubb/cosos, det var grymt gott. Mysig marknad, om man bortser från stånden som sålde kött/fisk. Där låg hela griskultingar, kaniner och jag vet inte allt, jag kunde inte ens titta på det. Det var verkligen äckligt, och alla sjödjur hålls ju levande för att dom ska vara så färska som möjligt... Så där låg stackars krabbor och kämpade för sitt liv även humrar o liknande, det var inte en rolig syn.

När det var dags för Lunch tog Jocke med oss på en Afrikansk restaurang, tror det var mat från Senegal. Det var jättegott, jag åt vegetariskt, det var kokta rötter, som smakade som potatis, samt nån ganska kryddstark spenatröra. Dom andra åt nåt som förmodligen var godare än va det såg ut ;) Väldigt speciell dricka till, jag tog ingefärs dricka, det var jättegott, men så gillar ja ingefära oxå.
Här ser ni grejjer... vi besökte en fin ölbutik. Dom sålde alla möjliga fina öler, jag köpte med några hem till min öl-älskande make. Och en av dom fick vi smaka, det var det godaste i jag druckit, i öl-väg. Sjukt god öl, mörk och alldeles perfekt.

Ja, som ni ser roade jag mej även med att bli tatuerad. Min brors kompis Carlo, hade en kompis Pasqale som jobbat i studio i Italien, men som nu var på besök. Han hade tid över, och fixade en liten tatuering på min underarm. (självklart hade han engångs prylar och god hygien, annars hade ja aldrig gjort det)
Jocke lagade lagade en klassisk spansk rätt, Paella! Den riktiga innehåller både musslor,räkor,bläckfisk och kyckling, så det var verkligen inget för mej, men jag fick ett vegetariskt alternativ :) Jag kan inte för mitt liv förstå hur det ens kan vara gott med så konstiga äckliga saker i, men det var tydligen gott.... o det var min vegetariska oxå!

Ja, nu blev det som sagt lite konstig ordning på bilderna, men såhär såg det iaf ut när vi åkte hem, vackert!

Å såhär såg jag ut när det var klart!

Hela gänget som hängde på Fredagen, utom Pasqale som tog fotot.

På lördagen gick vi på en liten utflykt till en park... Sofia ville tydligen klättra upp för att se bättre?? ;)

Shysst utsikt var det iaf!

Vi träffade en väldigt glad liten hund! Troligtvis nån papillon blandis... såg det ut som iaf. Då fick man lite hemlängtan och kände verkligen att man saknade sina små...

En rolig affär ;)

På fredagen flängde vi runt så mkt att både jag o Sofia fick blåsor på fötterna, hualigen. Vi avslutade med Munspels-konstert på en "pipa Club". En klubb där man rökte pipa, tydligen ;) Det var en kille som spelade munspel och sjöng, och en kille som spelade gitarr och sjöng, dom var grymt bra! Vi avslutade med att dra vidare på en liten klubb där vi tog en liten drink, jag gav mej på en Pina Colada, och dom andra Mojito... men sen kom tröttheten och det var oerhört skönt att få komma hem o lägga sej efter en så lång dag. Blev sovmorgon på lördagen, sen gjorde vi den lilla utflykten till parken, som ni såg bilder från ovan. Handlade på Kuky, som förövrigt inte är nån snuskaffär som man kanske kan tro om man läser på svenska. Det är japanska tror jag, och fanns flera butiker med samma namn. Dom sålde smycken, smink, parfymer osv, så inget annat ;) och avslutade kvällen med salsa och merengue dans på en liten klubb, kom hem klockan 4, vilket inte kändes allt för bra med tanke på att vi skulle gå upp strax efter sju för att hinna komma till flygplatsen i tid, men det gick bra. Vi överlevde, dessutom blev man ju lagom trött på flyget och kunde då passa på att sova lite så tiden gick fortare.... Ja, det var lite om våran Weekend. Det är skönt att vara hemma igen, men jag tror säkert att jag ska våga åka snart igen, för det var inte så farligt som jag trodde att det skulle vara :) Men det får dröja en liten stund, måste samla på mej lite pengar igen...hehe...

Förövrigt kan ja säga att jag saknar min kära dator som är död, ingetting funkar som ja vill med varken bilder lr NÅT. Därför blir det inte lika många inlägg nu för tiden, för allt är så omständigt. Så ni vet. Vi hörs!!! // Vickan o Co



1 kommentar:

  1. Låter som en trevlig resa. Kan ju vara skönt att komma hemifrån ett tag. Förstår att du saknade dina juveler hemma...
    Kul att se fina kort.
    Kram

    SvaraRadera