torsdag 6 maj 2010

Hemgjort fästingmedel!

Hej allihopa!
Nu vill jag bara tipsa om ett recept på hemgjort fästingmedel!
Jag har själv använt det ett tag nu, och det funkar riktigt bra! Har hitils bara hittat EN fastsittande fästing på mina hundar, och det har också varit under perioden då jag inte gått så mkt pga kennelhostan, och därför heller inte sprutat på dom så mkt medel.
Här kommer receptet iaf, och jag rekommenderar det verkligen:

0,5 Liter vatten
1 burk Rosmarin
3-4 rejäla klyftor vitlök (som pressas)
kokas upp ordentligt, låt svalna,
sila ur kryddorna och häll vätskan på flaska.
Jag själv brukar koka på en liter,
eftersom jag har så många.
Då använder jag en burk rosmarin,
och en burk Timjan samt mer vitlök.

När man sprayat på hundarna luktar dom som revenspjäll, men det går över när det torkat, och då luktar det inte mycket alls. Pälsen blir också lite brunfärgad i början men när det torkat och man borstar pälsen försvinner det. (endel har citron i, men det bleker och kan förstöra pälsen) Medlet försvinner ju när man duschar, så det är inget som missfärgar på riktigt, så bli inte rädda för det! ;) Jag brukar spraya på några gånger i veckan. Riktigt på mage och mellan benen. Till ansiktet tar ja en liten svamp som ja sprayar på och drar över huvud och bakom öron. Detta är ju helt ofarligt både för natur och hundar o det känns ju verkligen bra!
Tidigare har jag provat Frontline, men det kändes inte bra eftersom hundarna ändå fick ganska mycket fästingar (trots att jag varit jättenoga vid applicering) plus att så fort det regnade eller om hunden badare rann det ju av. Vilket givetvis inte är bra för naturen, och frågan är ju också hur bra medlet är för hundarna. Jag har använt Scalibor fästinghalsband tidigare, funkar väldigt bra, väldigt effektivt och hundarna har inte haft en enda fästing. Det går ju att ta av om hundarna ska bada, men spår av giftet finns ju ändå kvar. O gift är just va det är, så frågan är ju hur nyttigt det är för hundarna i längden? Dessutom är det inte bra om man har hundar o katter som umgås nära, vilket jag har. Dessutom är det DYRT. Många ger sina hundar (hästar och andra djur) vitlök när det är säsong för fästingar, men många vet kanske inte att vitlök faktiskt inte är bra för hundar att äta. Hundarna kan inte ta till sej det och av nån anledning (som jag själv inte vet) kan det orsaka anemi hos hundar. Så Jag tycker det verkar som det här hemgjorda är ett riktigt bra alternativ! Sen bör man givetvis gå igenom sina hundar varje dag ändå. Men detta verkar skydda riktigt bra, och skönt är det. För borelia vill man inte ha!
Men som sagt, jag rekommenderar det verkligen! Det skadar inte att prova?

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Alexandra Bakertisdag, maj 11, 2010

    Det där fungerar faktiskt en vännina till mig har använt detta receptet och inga fästingar och tusen ggr bättre än gift eller hur!

    SvaraRadera
  2. Hoppas detta,ska prova nu,kanske det fungerar på mej med+ har haft Borelia ggr 2,,fått nog av denna hemska ohyra.. ! Tack för tipset,ska spraya och prova idag <3
    på hund o katt och mig själv... <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människan tål vitlök. Det är bara att äta en rå klyfta var annan dag. Test hos försvaret visade på en väsentlig minskning av antalet fästingbett.

      Radera
  3. Hej
    Jag har en fråga måste man har rosmarin? Finns det inget annat man kan använda?

    SvaraRadera